Karlskrona!

Hej!

Idag har jag, Stefan och Matias varit i Karlskrona och varit inne på båt museét! Det va riktigt kul :) Vi åt även buffe där! Jag åt = en kroppkaka med lingonsylt, sallad, knäckebröd, 2 ägg halvor, lite löksill och en stekt strömming! Jag drack självklart vatten! Efter besöket körde vi till Kalmar igen.. och vi handlade lite på citygross.. Nu är jag i husvagnen och Stefan och Matias är och fiskar men det är skönt med lite egen tid ibland ;)

Här är bästa kortet från idag :)

Magen växer för varje dag som går ;) Dessa mamma jeans shortsen kommer jag använda i höst också! Då kommer jag ha lite tjockare strumpbyxor under ;) Najs!

Nu ska jag snart gå bort och diska.. Mindre kul.. haha...!

 

PUSS!!!


Kommentarer
Postat av: Jannike

Hej

Har du handlat något till bebisen ännu? Barnvagn, spjälsäng, bebiskläder? Har du gått någon förlossningsförberedande kurs?

Jag vet att man ska träna efter förlossningen och det tycker jag absolut att du ska göra men du ska veta att när man är vaken 2-3 gånger per natt och ammar (om du nu tänkt göra det) och kamn sitta med en bebis vid bröstet i en timme och sedan precis hinner gå på toaletten innan bebisen vill amma igen så är det nästan omöjligt att hinna/orka träna. Alla barnmorskor som jag har träffat har sagt: "SOV NÄR BEBISEN SOVER!" Man ska inte städa eller diska eller träna utan VILA, VILA, VILA. Det är jätteviktigt för att återhämta sig efter graviditet och förlossning och för att producera tillräkligt med mjölk åt bebisen. TÄNK PÅ DET!

2010-08-02 @ 20:32:30
Postat av: Jannike

Hej

Har du köpt något till bebisen ännu? Har ni tittat på barnvagn, spjälsäng/vagga? Köpt några bebiskläder?

Vill bara säga att det är nästan omöjligt att förstå hur mycket tid en bebis tar i anspråk. Någon har räknat ut att en nyfödd bebis ammar ca 80 timmar i veckan! Gämt för delat över dygnet. Det är nästan omöjligt att hinna eller orka träna den första tiden. Dessutom har alla barnmorskor som jag träffat sagt: "SOV NÄR BEBISEN SOVER!" Det är viktigt att VILA för att återhämta sig efter graviditeten och förlossningen och för att producera tillräkligt med mjölk till bebisen.

2010-08-02 @ 20:40:53
Postat av: Jannike

oj, det var inte meningen att det skulle bli två inlägg.

2010-08-02 @ 20:41:52
Postat av: Jenny y Svensson

Stefan jobbar med leksaker på Ikea och han har lagt undan, skötbord, spjälsäng, bad balja och lite annat som va ska använda hemma, det kallas för att hemtesta. Vi ska snart ta hem det och ställa det i förådet. Barnvagn ska vi köpe begangnat och jag tycker det är för tidigt än.. Jag vill inte sätta upp spjälsäng och annat förrän det närmar sig.. Allt kan hända! Det är klart att jag kommer vila och sova när bebisen gör det.. 3 ggr i veckan har jag tänkt ja lätta tränings pass hemma i lägenheten.. Jag menar inte att jag ska köra hårda träningspass och slita ut mig..

2010-08-03 @ 08:46:19
URL: http://lottenenne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det verkar som om du gör allt hushållsarbete hemma, stämmer det? Hur ser du på jämställdhet?

2010-08-05 @ 13:27:05
Postat av: Anonym

Men tänk om bebisen kommer för tidigt då? Vi köpte inte babyskydd, alltså bilstol till bebisen förren i sista minuten, sambon åkte och köpte ett när han skulle hämta oss på BB, och det är inte att rekomedera. Har du ingen boainstinkt? Alltså ett starkt behov av att städa, plocka och förbereda inför bebisens ankomst?

2010-08-06 @ 10:55:39
Postat av: Jenny y Svensson

Anonym , vi kommer köpa vagn innan men det blir väl en månad Innan förlossningen.. Och den kommer stå i förådet.. Baby stol ska vi hyra..

2010-08-06 @ 22:22:32
URL: http://lottanenne.blogg.se/
Postat av: Jenny y Svensson

Anonym, vi gör olika saker i hemmet.. Stefan sköter bilen, betala räkningar, har hand om viktiga papper.. Sedan så pendlar Stefan 2 h till jobbet och 2 h hem.. Jag jobbar bara 75 % och är hemma mest därför blir det mest jag som städar och tvättar men storstädning gör vi alltid tillsammans.. Hade jag jobbat 100 % och pendlat långt så hade Stefan fått göra mer hemma..

2010-08-06 @ 22:32:51
URL: http://lottanenne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men när ni är lediga då, borde ni inte göra lika mkt då? Betala räkningar och pyssla om bilen tar ju inte alls mkt tid!

2010-08-07 @ 01:13:05
Postat av: Stefan

Hejsan, jag vet hur man startar diskmaskin tvättmaskin dammsugare... Kan till och med använda en trasa och damma. Självklart delar vi lika men det kan vara perioder när jag gör mycket mer än Jenny och självklart om jag är på tjänsteresa så får hon klara sig själv.. Döm inte så hastigt om ni inte varit hos oss... Saker och ting kan verka vara en jävla massa... Även om du lägger dig i och har en massa åsikter så kan ju även DU ha ett liv.. Vem vet

2010-08-07 @ 11:24:52
Postat av: Anonym

Ett litet tips till dig Jenny ang det du skriver om att inhandla till bebis och så vidare.. Du vet ALDRIG när bebis tänker titta ut, det är faktiskt så! H*n kan komma när som helst, och eftersom du nu går över vecka 30 så kan det verkligen ske när som helst! Men visst, ni får ju boa och ha er som ni vill - men det känns inte som du har vidare mycket modersinstinkter - tyvärr!!! :( Det enda du tjatar om är att "detta har jag ätit idag, duktiga jag" och även det som kan göra mig lite ledsen är "jag vill inte att en graviditet ska förstöra min viktminskning" -- nej vem vill gå upp en massa - men tänk för fan på vad du får ut av det!! Ett barn!!!! Det finaste man kan få här i världen!!



Sedan ett litet tips : ställ INTE vagnen i förrådet när ni köpt den.. Ni har ingen koll på den där, den kan bli stulen, den kan bli vattenskadad, den kan anta en lustig lukt - ja en massa som kan ske.. Jag skulle hellre ha den i lägenheten!



2010-08-07 @ 21:07:07
Postat av: Stefan

Tycker Jenny är skitduktig, har man varit mobbad hela jävla livet för att man är fet så är det väl bra att ha koll på vad man äter.. Det är väl det minsta man kan göra för sitt barn.. Slua röka, supa osv är ju självklart... Varför inte äta rätt?? Det är ju ingen jävla light mat.. Jag är ju inte direkt tunn .. Typ 110 kg och jag äter samma mat, dock så äter jag mindre... Så jag kan lova att det är då fan ingen som blir undernärd i vårt hem..

Är det något som därimot inte är bra så är det sådana jävla påhopp. Tycker det är helt upp till var och en vad man äter, jag vet att Jenny skriver vad hon ätit osv men du har inte tänkt på att det kan vara det som sporrar henne och tar henne framåt?

Och varför hänga upp sig?? Man kan ju surfa vidare.

2010-08-07 @ 22:24:22
Postat av: Anonym

Funderade också på "Jag vill inte att en graviditet ska förstöra min viktminskning". Men skaffa inte barn då! En graviditet är lika med VIKUPPGÅNG!!! Om du nu absolut inte vill gå upp i vikt så får du väl adoptera. För det går du inte upp i vikt av.

2010-08-08 @ 13:51:38
Postat av: Jenny y svensson

Anonym = men jag har inte sagt att jag inte ska gå upp i vikt.. Jag vill bara inte bli så stor som jag va innan för jag mådde inte bra då! Jag kan inte vara en bra mamma om jag går runt och mår dåligt.. Jag blir faktiskt väldigt ledsen av alla dessa påhopp.. Jag vill ju bara äta sunt, träna och må bra och se bra ut.. Jag har inte varit sugen på en massa onyttighetdr under min graviditet så varför äta det? Och jag vill inte gå upp onödiga kg under min graviditet.. Normalt är bäst..

2010-08-08 @ 16:07:23
URL: http://lottanenne.blogg.se/
Postat av: Rock and roll ??

2010-08-08 @ 16:10:49
Postat av: Stefan

Haha helt otroligt....

2010-08-08 @ 16:13:21
Postat av: Jannike

Hej, tråkit att du blir påhoppad. Men du skriver väldigt mycket om dig själv och dina matvanor. Du skriver ingenting om förberedelser inför förlossningen. Vill du inte fixa och greja med bebis saker? Du skriver att vad som helst kan hända och visst det kan det. B.la kan bebisen födas! Och du står ni där utan att vara förberedda.

När jag var i slutet av mina graviditeter så kände jag ett starkt behov av att städa, vika igjordning bebiskläder och köpa bebissaker. Jag gick i barnaffer och tittade och längtade och myste. Känner du inget sånt?

2010-08-08 @ 18:49:03
Postat av: Anonym

Men herregud! Alla är vi olika. Vad händer med oss tjejer när vi skaffar barn? Helt plötsligt vet vi hur allt ska vara- både för oss själv och för andra. Det blir så hysteriskt!



Men när man har en blogg så får man samtidigt räkna med att de som läser bloggen har åsikter om ens liv som man berättar om i bloggen. Försök att inte ta det så hårt när du får kritik. Var glad att läsare har hittat till din blogg och att den uppenbarligen berör så mycket att folk måste kommentera.



Jag är feminist och intresserad av jämställdhet, det var därför jag frågade. Men din blogg visar ju bara en bråkdel av ert liv så ni kanske har det jämställt fast det inte verkar så i bloggen!

2010-08-08 @ 22:57:55
Postat av: Anonym

Jag ska ge dig ett litet råd här, och ta det inte som ett påhopp.

Om man bara äter "nyttigt" eller rentav svälter sig själv under graviditet kan du räkna med att trycka ur dig en unge som har dåligt imunförsvar, är klen och kommer behöva mat var och varannan timme.

Eller så kan något riktigt hemskt hända och du kan till och med förlora din baby.

Det är bra att tänka på att inte stoppa i sig för mycket, men att gå på strängdiet kan få så dumma konsekvenser för dig och din familj.

Du får nog tänka lite om det är mest värt att "ha en smal figur och se snygg ut" eller att faktiskt ha en liten guldklimp på armen.

2010-08-10 @ 09:17:51
Postat av: Anonym

jag håller med föregående talare, helt och fullt! Nej absolut inte ska du "trycka i dig en familjepizza" eller sitta och äta en massa "onyttigt" - men tänk på att ändå inte hålla en så kontrollerad diet som du ändå gör. Du anser att du äter nyttigt och normalt - men jag skulle nog ändå säga/rekommendera dig att äta lite mer! Det är ändå ditt barn vi ska tänka på, inte dig! Det är det fina när man får barn att ditt BARN kommer alltid alltid i första hand, du kommer i ANDRA hand!!!



Jo jag förstår dig att du inte vill väga för mycket och så vidare och att du inte mår bra - men en graviditet INNEBÄR viktuppgång, det innebär att man äter mer och att man får tänka på sitt barn i magen!!!



Jag menar, vad är viktigast Jenny?? Att du är smal eller att ditt barn mår bra?



Men det blir ju kul för ditt barn sedan att läsa på internet att "mamma ville inte bli tjock eller förstöra sin viktminskning på grund av att hon väntade mig. Det var viktigast att hon var smal". När man har barn - då får man göra stora uppoffringar! Är du beredd på detta???????

2010-08-10 @ 09:28:30
Postat av: Stefan

Men va fan hon äter ju mer än mig och jag går då fan inte ner av den maten, grädde i alla såser regäla portioner. Kan ju ändå inte vara meningen att man ska hetsäta och trycka i sig så man mår illa. Om man äter mer än mig och jag vill nog inte påstå att jag äter lite... Så kan jag lova att det hon äter är mer än nödvändig... Så chilla lite nu va!

2010-08-10 @ 12:20:15
Postat av: feministen

Håller med Stefan. Hon är ju varken undernärd eller lever på salladsblad!!!



Hur kan ni, utifrån en blogg som speglar en bråkdel av en människas liv, avgöra om hon äter för lite eller för mycket? Ni har ju bara bestämt er för att ha vissa åsikter och sen struntar ni om era förutfattade meningar stämmer överens med verkligheten eller ej. Jag tror att det inte skulle spela nån roll om Jenny skrev att hon tittat runt i 100 barnklädesaffärer och tryckt i sig 20 chokladkakor, då skulle ni likväl tycka att hon åt för lite och inte "förberedde sig för mammarollen" tillräckligt. (vad det nu innebär att förbereda sig för att bli mamma!? Personligen så tror jag att det finns lika många sätt att förbereda sig för inför att bli förälder som det finns föräldrar.)



Jag tror ni blir jättebra och sunda föräldrar!



2010-08-10 @ 12:38:39
Postat av: Anonym

"Och det är väl verkligen fel att ge sådan mat till sitt/sina barn!! Jag mår illa när jag ser 2-åringar äta på MC-donalds..

Och min mamma har alltid lagat riktig husmanskost till mig och det tänker jag göra till mitt barn! Jag tänker inte bli en mamma som handlar 20 st barnmatsburkar på Maxi.. Usch.."



Men vad gör du den dagen ditt barn börjar på förskolan/skolan? När han/hon blir hembjuden på middag hos en kompis eller värre (!) blir bjuden på Mc´donalds kalas!!! Ska du ha barnet hemma gämt? Eller skicka med matlåda när barnet ska hem till kompisar eller på kalas???

2010-08-10 @ 17:38:48
Postat av: Stefan

Tack Feministen,



Det viktigaste måste ju vara att vi nu har varit tillsammans i 7 år och gifta i snart 2 år och det pirrar fortfarande när vi är tillsammans.. Älskar denna kvinnan så otroligt mycket att det nästan gör ont.. Att möta hennes läppar är som den första droppe vatten efter en lång vanding i öknen!

Vi har längtat otroligt efter att kunna skaffa barn, äntligen har vi flyttat och har vår ekonomi ordnad.. Så det är en dröm som håller på att bli sann... Så kom inte och tro att vi inte gör allt i vår makt för att detta efterlängtade barn ska få den bästa start det bara går att få.

Jag känner mig otroligt lycklig över kännslan att vi faktiskt har möjlighet att få barn.. Det är inte alla som kan och jag lider verkligen med alla dem.



//Stefan

2010-08-10 @ 20:47:36
Postat av: Anonym

Efter att sett allt som bubblat upp när jag skrev min komentar bestämmer jag mig för att förklara mig ytterligare och ta in det jag läst.

Jag vill inte hoppa på någon här, jag vill ge konstruktiv kritik, få kugghjulen att jobba så att säga.

Jag påstår inte att hon ska vräka i sig pizzor till höger och vänster eller simma i flott, men den diet hon går på nu har inte riktigt så mycket näring att den kan göra både henne pigg och sedan ge babyn mat.

Turligt nog är kroppen smart och ger det mesta till babyn, men då blir ju mamman hängig och orkar inte riktigt så mycket som hon kanske skulle.



Måste också hålla med i komentaren om snabbmat.

Nej, det är inte bra att käka snabbmat hela tiden, men då och då är det okej (om ni nu vill ha klara bevis, se Pen and Teller Bullshit om snabbmat)

Jag måste också tyvärr hålla med, hur gör ni om barnet nu blir hembjudet?

Mina föräldrar har också varit måna om vad jag stoppade i mig, men det bydde inte att jag behövde äta enbart "husmanskost" och aldrig aldrig röra den där "smutsiga snabbmaten"



Så, då har jag väll sagt mitt då.

2010-08-11 @ 09:44:01
Postat av: Anonym

Jag ville bara att du (Jenny) ska förstå att folk tar illa upp när du skriver att folk är dumma ihuvudet som låter sina barn äta snabbmat. jag tycker inte heller att man ska vräka i sig pizza och hamburgare varje dag. Men någon gång ibland tycker jag är okej. Enligt dig är jag tydligen en usel mamma eftersom jag både låtit mitt barn äta på mcdonalds och få burkmat. (jag gav både burkmat och egenkokt)

Jag tycker inte att du har rätt att fördöma andra mammor innan ditt eget barn är fött och du vet hur mycket tid ett lite barn kräver.



Så tycker jag att du ska gå till barnmatsburkarn och läsa på innehållsförteckningen. Dom innehåller inga E-nummer, härdade fetter eller smakförstärkare.

2010-08-11 @ 11:48:50
Postat av: Jenny Y Svensson

Jag menar inget illa med det jag skriver.. Jag följer ingen diet, jag lever hälsosamt för att jag trivs med det.. och jag vet att det inte finns så mycket konstigt i barnmats burkar men jag vet att det man lagar själv innehåller mer näring och energi.. Mitt barn kommer få gå på MC donalds kalas och unna sig ibland men inte varje helg.. Frukt är gott och nyttigt då kan man göra en god frukt sallad till helgen och kanske baka något gott, varför måste unna sig alltid handla om godis, snacks eller fet mat..?? Barnet kan ju lika gärna få önska sig en favorit mat rätt som vi lagar till helgen på färska råvaror..



Stefan = Jag älskar dig, din kommentar betydde mest!!!

2010-08-11 @ 13:46:11
URL: http://lottanenne.blogg.se/
Postat av: Jannike

Socker och sötma frigör endorfiner och lyckokänslor. Det gör så att vi känner oss nöjda och tillfreds. Jag tror det är därför folk oftast väljer något sött när dom vill unna sig något.

2010-08-12 @ 09:26:49
Postat av: Jenny Y Svensson

Jag känner mig väldigt nöjd av en god hemma gjord middag.. Jag äter sällan godis.. Ibland är det gott med 2 bitar choklad till kaffet men jag äter aldrig fredags eller lördags godis.. Då äter jag hellre en kaka som jag själv bakat till kaffet..

2010-08-12 @ 17:53:54
URL: http://lottanenne.blogg.se/
Postat av: Zandra Nilsson

Hej Jenny!!

Jag som känt dig sen mellanstadiet och vet lite mer om ditt liv än alla de som hoppar på dig här ute.

Kan hålla med några till viss del men jag tycker oxå att du är skit duktig som har tagit tag i din vikt. Som orkar träna och tänka på vad du äter varje dag. Hade jag varit lika motiverad som du hade jag varit super glad. Lyssna på vad andra säger men ta bara åt dig av de du själv vill ta åt dig. De som kommenterar ditt liv och din blogg vet inte en bråkdel av hur er vardag ser ut. Har inte en aning om hur Stefans jobb fungerar å hans tjänste reser han är borta på ibland veckovis.



Jag heja på dig gamla Yrne..... :)

Kram gamla Zandra

2010-08-15 @ 18:55:51
Postat av: Zandra Nilsson

Hej Jenny!

Efter att ha läst alla kommentarer du får känner jag att jag inte kan vara tyst längre. Jag kan hålla med om några kommentarer men jag som har känt dig sen typ mellanstadiet och vet hur du har sett ut tycker du är så jävla super duktig som har tagit tag i din vikt. Hade jag bara haft en liten del av den motivationen som du har hade jag varit så jävla glad. Jag vet oxå hur Stefan har det på sitt jobb och att han ibland kan vara borta på tjänsteresa i flera veckor, kan då inte förstå hur folk som inte vet en bråkdel av vad som händer i ert hem kan kläcka ur sig såna spydiga kommentarer.



Jag hejar på dig gamla Yrne och tycker du är duktig som fan. Hoppas bara att du tar lungt när bebisen kommer.



Kram gamla Zandra

2010-08-15 @ 19:55:31
Postat av: Jenny Y Svensson

Tack Zandra :)



Jag lovar jag kommer nog ta det lungt efter bebisens ankomst ;) men jag saknar min träning så enormt mycket, det är nog därför jag skriver så mycket om att jag vill träna.. Nu när jag snart jobbat färdigt så ska jag nog gå på vatten gympa om jag orkar eller åtminstone simma några längder.. Jag har inte orkat göra det när jag har jobbat nu och på semestern har man inte hunnit.. men promenader blir det ju ;) ALLA kan Zandra, det gäller bara att hitta en livsstil som passar sig själv! Jag har tex testat viktväktarna ett tag innan men det fungerar absulot inte för mig, jag måste använda vispgrädde och äkta smör i min matlagning.. haha :) Jag anser att husmanskost är bäst och för mig fungerar det bäst att äta en lagad middag per dag och sedan något lättare på kvällen.. Alla är vi olika :)



Kram till dig och tack för din komentar!



/Yrne ;)

2010-08-16 @ 08:24:10
URL: http://lottanenne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0